Positieve tips #39

Ze stond een beetje overdonderd naar de ander te luisteren. Ze dacht het goed gedaan te hebben...maar het enige wat ze kreeg was commentaar!
Toch had de ander een punt. Ze had duidelijk iets over het hoofd gezien waardoor het die morgen niet goed gegaan was bij een activiteit.
Ze luisterde niet echt naar wat gezegd werd. Ze was veel teveel bezig met het verdedigen van zichzelf!
De aanval (zo voelde het) miste hierbij elk doel. Ze voelde zich lamlendig én had er niets van geleerd...
Ook de aanvaller voelde zich na het gesprek niet fijn. Ze had de vrouw helemaal niet persoonlijk willen afvallen. Het enige wat ze hoopte dat dit niet meer gebeuren zou. Maar ze had haar vraagtekens hierbij. Ze voelde zich niet gehoord.

Ze kreeg gelijk: een jaar later, bij dezelfde activiteit werden dezelfde fouten gemaakt....en iedereen was opnieuw niet blij. Mevrouw A. omdat ze weer commentaar kreeg (wat dus niet had hoeven gebeuren) en mevrouw B. omdat ze baalde dat er niet naar haar was geluisterd...en de overige betrokkenen omdat de activiteit weer niet lekker verliep.

Conclusie: alleen maar verliezers!
Dus:
Zie kritiek niet als een aanval...
maar leer ervan!
En geef kritiek op een opbouwende manier!
Dan hebben alle partijen er iets aan!


Reacties