Hoe weet ik wat ik wil?

Ik las pas een stukje over motivatie. Daarin werd gesproken over een voorbeeld nemen aan iemand die al bereikt heeft wat jij graag wilt bereiken. Door je in hem of haar te verdiepen, stimuleer je jezelf en leer je er van.
Dat kan natuurlijk ook anders! Als je eigenlijk helemaal niet weet wat je nou wilt, kijk dan eens om je heen. Of misschien is er wel heel veel en kan je niet kiezen! Stel je dan eens de vraag wie of wat jou enthousiast maakt. En  vraag je af waarom dat zo is. Je kan hierdoor meerdere dingen te weten komen:

-Je weet wat je bereiken wilt!
-Je weet waarom je iets wilt. Wat weer nieuwe ideeën kan geven.
-Maar ook: je weet dat iets wat je leuk leek, helemaal niks voor je is.....

Voorbeeldje: ik had een leuk idee om te gaan doen. Maar als ik over mensen las die zoiets al hadden gedaan, dan had ik helemaal niet zo is van Hé, dat wil ik ook. Dus probeerde ik me voor te stellen hoe het zou zijn als ik het bereikt had en hoe ik me dan zou voelen en hoe dat eruit zou zien. Probleem: ik kon er helemaal niks mee. Ik had geen eureka-gevoel, ik had eigenlijk helemaal geen beeld.
afb.morguefile.com

Dus wat nu?
Ik besloot het geheel om te draaien en in plaats van bij mijn idee mensen zoeken, bij mensen een idee zoeken.
Op wie ben ik jaloers (dat is ook een goeie: zo kom je er ook achter wat je wilt!), tegen wie kijk ik op, van welke interviews smul ik enz.

Eigenlijk was dat wel verhelderend. Nu nog de vraag hoe ik dan al mijn idealen om kan buigen in een passend concept, maar een duidelijk beeld hebben van wat je wilt is wel fijn.....en stimuleert een stuk meer dan een grijs, vaag gebied.......

Reacties