Schuldig voelen over wat je denkt

Denken: het kan je helemaal gek maken. Gedachten tollen door je hoofd en je krijgt het maar niet voor elkaar om ze stop te zetten. Logisch ook, want als je alleen al denkt dat je ze stop wilt zetten…denk je al 😉. Maar dit artikel gaat even niet over die maalstroom die je continue ervaart. Het gaat dit keer vooral over je schuldig voelen omdat je gedachten hebt, die je niet hebben wilt…

Eng denken…

Iedereen denkt weleens dingen die je niet zou willen denken. Heel gewoon, eigenlijk niks mis mee. Alleen kunnen er dingen door je hoofd schieten, die je niet alleen maar helemaal niet hebben wilt, maar alleen al het feit dát je ze denkt maakt dat je je schuldig voelt. Overvalt dit je echt, dan ga je ertegen vechten: ik wil …. niet denken! Taadaa: je hebt er al aan gedacht én juist het niet willen denken zorgt ervoor dat je er dus wel aan denkt. Meer dan dat is het niet. Niets fouts aan. Eigenlijk zegt het zelfs dat je goed bent, omdat je het niet denken wilt. Probleem is alleen dat je hoofd dat woordje niet over het hoofd ziet en je dus juist wel eraan denkt. Hoe harder jij je er tegen verzet, hoe meer het juist terugkomt!



Jij bent niet je gedachten!

Probeer in te zien dat jij je gedachten niet bent. Gedachten fladderen gewoon lekker rond. Je brein pikt dingen op en gaat als een computer materiaal verzamelen wat daarover gaat. Of dit goede of foute pagina’s zijn, doet er niet toe.

Zie je gedachten als de pagina’s van een zoekopdracht!

En daarmee komen we op een manier hoe je ernaar zou kunnen kijken. Stel je geliefde gaat weg en het is glad. Je brein krijgt daardoor de zoekopdracht: glad. En dus komen er pagina’s naar voren die over glad gaan (jouw gedachten dus). Dit kunnen de pagina’s (gedachten) zijn die gaan over uitkijken door glad weer, ongelukken die gebeuren, maar ook sites als ‘er gebeurt vast iets met jou omdat het glad is’ of zelfs ‘vind ik het erg als er door gladheid iets met jou gebeurt’? Of misschien nog wel extremer zolang het maar voldoet aan het woordje ‘glad’. Kan je niks aan doen, die zoekopdracht levert nu eenmaal sites aan die over het onderwerp lijken te gaan, maar lang niet alle zijn relevant. Zo gaat het ook met jouw gedachten. Er kan van alles binnenkomen, maar lang niet alles is relevant. Het gaat er vervolgens om wat je er mee doet. Klik je ze aan (neem je ze serieus?) of laat je ze ongeopend? Meer dan dat is het niet. En hoe vaker jij denkt dat iets niet gedacht mag worden, hoe vaker dit juist in de zoekresultaten naar voren komt. Omdat jouw zoekmachine een geheugen heeft (bedoel: Google kan er ook wat van …) en dingen combineert. Je wilt geen gedachten hebben aan ongelukken (maar Google zit alleen het woord ongelukken) en je zoekt nu naar glad. Oké, dan komen er dus ongelukken door gladheid naar voren. Simpel. Maar weet je: door deze zoekopdrachten niet meer te openen, verdwijnen ze vanzelf. En het mooie is: Google (jouw brein) gaat ze op den duur zelfs vergeten want deze niet geopende pagina’s komen ook niet naar voren als je jouw geschiedenis opzoekt. Of nog anders gezegd: ze doen er niet toe en een schuldgevoel is dus volledig overbodig!

Als het je echt raakt

Natuurlijk is dit simpel gezegd. Hoe snel reageer je niet op gedachten die je niet hebben wilt. Onthoud in ieder geval dat een gedachte dus niks anders is dan een stel woorden (of beelden) die door je hoofd schieten omdat je op een bepaald onderwerp ‘klikt’. Dit kan zelfs heel onbewust zijn. Maar dat dat niks zegt over wie jij bent. Gedachten heb je nu eenmaal niet in de hand, maar hoe je er mee omgaat: dat kan je wel beïnvloeden! Lukt het je niet om hier zelf uit te komen? Schaam je er niet voor, maar zoek op tijd hulp. Hoe langer je rond blijft lopen met dwangmatige gedachten, die het op den duur kunnen worden, of gewoon overmatig piekeren, hoe moeilijker het alleen maar wordt om er af te komen! En je bent niet raar! Je bent juist een goed mens omdat je alleen al van deze gedachten wakker ligt!



Dwanggedachten

Leven met dwanggedachten en eventueel hieruit voortvloeiende dwanghandelingen is een hel. Uit die neerwaartse spiraal stappen is misschien niet het makkelijkste, maar weet dat het wel kán! Niet door er stiekem mee rond te blijven lopen. Je moet er wel iets voor willen doen. Maar goed, dat is natuurlijk bij alles wat je veranderen wilt. Zoek een manier waar je jezelf goed bij voelt. Niemand kan voor jou bepalen wat fijn is om te doen. De één zal het fijn vinden om bij de reguliere psycholoog of in een kliniek eraan te werken. Een ander zal juist baat hebben bij alternatieve manieren. Bedenk dat als het ene niet lukt er nog andere manieren zijn! Geef niet op!

Meer over OCD

Heb je last van dwanghandelingen of -gedachten of in medische termen aangeduid met obsessieve compulsieve stoornis (OCD)? Het kan fijn zijn om lotgenoten te vinden. Meer info hierover is ook fijn om te vinden. Er zijn diverse sites die je verder kunnen helpen:



Afbeeldingen: via Pixabay
  

Reacties