De valkuil van positief denken....

Eh...valkuil? Jawel, dat was inderdaad wat ik wilde zeggen. Een valkuil van positief denken. Of beter gezegd: als je positief denken gelijk stelt aan altijd gelukkig zijn. Want dat gaat niet...terwijl het soms lijkt dat dat wel zou moeten volgens bepaalde goeroes. Zoals mijn volgers weten ben ik een groot voorstander van positief denken. Alleen vraag ik me soms wel af of 'geluk' tegenwoordig niet dezelfde kant op gaat als 'geld'...

Ooit was geld een ruilmiddel
Om met geld te beginnen. Geld op zich is niets mis mee. Het was en is niets anders dan een ruilmiddel voor goederen. Mensen zijn er alleen zo in door geslagen dat geld op zich iets is geworden wat men hebben wilt. Graag om heel veel te kopen, maar er zijn er ook die kicken op het idee om heel veel geld op de bank te hebben. Ze vergeten te leven, want alles draait alleen nog maar meedogenloos om geld en materiële zaken... Hoeveel stress en ellende heeft dat al allemaal niet gebracht?! Wat dat te maken heeft met 'geluk'? Wel, ik denk dat we de neiging hebben om ook hier net zo erg in door te slaan! Kan je teveel geluk hebben dan? Nee, lijkt me niet. Maar...

Ook verdriet hoort bij het leven!
Verdriet is niet fijn, maar is wel degelijk een gewone emotie die bij het leven hoort. Het mag er dan ook gewoon zijn! Niets om je schuldig over te voelen of om als een gek tegen te vechten. Hoe harder jij je best doet om je NIET ongelukkig te voelen, hoe harder het juist terug komt. Met andere woorden: juist jouw gevecht hier tegen zorgt ervoor dat je nog ongelukkiger wordt! En dan komen we dus op mijn punt: die valkuil!


Het is niet de hele dag Tjakka roepen
!
Positief denken is een modewoord geworden. Geluk is het nieuwe geld en 'je hebt het zelf in de hand' en opmerkingen in die trant worden continue om je oren geslingerd. O ja, ik weet het, ik doe er zo af en toe ook heerlijk aan mee. En ik sta nog altijd achter de kracht van positief denken.Alleen moet dat niet gaan betekenen dat je niks meer mag voelen, dat je je schuldig moet gaan voelen omdat het allemaal even niet meezit en voelen dat je faalt omdat je het niet voor elkaar krijgt gelukkig te zijn. Want het leven op zich bestaat ook nog. En dat heb je niet allemaal zelf in de hand. Er zijn nog altijd dingen die je wel gewoon overkomen, ook al beweren sommige dat je zelfs dát in de hand hebt. Ik bedoel maar: die hele Corona-gekte kunnen wij toch echt niks aan doen... En dat is dus eigenlijk mijn probleem van alle hectiek tegenwoordig rondom dit thema. De druk om gelukkig te zijn wordt gewoon steeds groter zo. We leggen de lat steeds hoger wat betreft dit, waardoor het juist kan zorgen dat je je ongelukkig gaat voelen. De lat ligt te hoog, is niet reëel, het is nooit goed genoeg. Inderdaad, zoiets gebeurde er ook met zaken als carrière maken en bezittingen hebben. Het is nooit meer genoeg, de trein blijft door denderen... En juist met dit onderwerp zou dat nou juist niet moeten gebeuren.


Je mag ongelukkig zijn!
Dus wees mild voor jezelf! Laat je niet gek maken door alle (goedbedoelde) Emiel Ratelband-imitators. Maar nu ga ik wel lekker tegendraads toch gillen: ook hierin is positief denken de uitkomst....😚
Huh? Niet meer te volgen: ik snap het. Maar laat me nog even verder uitleggen.
Als je op een onnatuurlijk manier het gaat toepassen ben je fout bezig. Je hebt emoties die erbij horen, je kunt gewoon minder fijn in je vel zitten door dingen die je overkomen enzovoort. Dáár ga je je helemaal niet schuldig over zitten voelen. Dat is niets anders dan Het Leven. Maar dat is iets heel anders dan je erin mee te laten slepen. Door te accepteren dat je je even zo voelt, dat helpt al een heel eind. Laat je tranen maar stromen, gooi die emotie er maar uit. Zo ben je er sneller vanaf dan als je er tegen vecht. En probeer vervolgens om niet alles zwart te zien, maar ga voor jezelf op zoek naar de kleine mooie dingen om je heen. Blijf niet hangen in je verdriet, maar probeer een manier te vinden om het kwijt te raken:

  • even huilen
  • praat erover
  • schrijf het van je af
  • dans het eruit
  • zing mee met smartlappen...
  • zorg voor rust 
  • mediteer
  • slaap
  • of wat dan ook

En dan wordt het zaak om je er niet in te verliezen! Hoe zet je het knopje om? Ook dat is natuurlijk heel persoonlijk. Maar wat ideetjes:

  • ga er lekker even uit
  • ga de natuur in 
  • kijk naar al het moois om je heen
  • probeer de dingen die je doet met al je zintuigen te doen
  • verwen jezelf maar lekker: je hebt het verdiend! En dan dus niet met troosteten of -aankopen doen, maar gewoon een heerlijk geurend bad, een fijn boek of iets dergelijks wat gewoon gezond is ;-)
  • spreek iets af met vriendinnen
  • zoek eventueel hulp als het groot is!
  • schaam je niet! 
  • schrijf eens op waar je dankbaar voor bent. Dankbaarheid geeft vanzelf een fijn gevoel!

Geluk is persoonlijk!
En staar je niet blind op al die praatjes over geluk, waardoor jij gaat denken dat je er nog lang niet bent. Geluk is persoonlijk, is niet meetbaar of wat dan ook. Geluk is puur een gevoel van binnen, los van wat je bezit of hoe anderen erover denken, maar puur JOUW gevoel. Jouw geluk...is JOUW GELUK.



Afbeeldingen van John Hain via Pixabay


Reacties