Signalen dat je niet van jezelf houdt en wat je kan doen

Van jezelf houden. Het is nogal niet wat. Durf jij te zeggen dat je van jezelf houdt? En durf je daar ook gewoon voor uit te komen? Kijk jij in de spiegel en denk jij dan: ‘wat een mooi mens staat daar?’ Veel mensen vinden het moeilijk om van zichzelf te houden. Vinden het heel raar klinken als je dat zegt. Sommige denken zelfs dat het simpelweg egoïstisch is. Maar laat het nou net heel anders in elkaar zitten…



Je kunt pas iets weggeven als je het zelf hebt

Stel dat ik jou eten beloof. Dan zal ik toch dat eten eerst zelf moeten kopen, oogsten of maken. Met andere woorden: ik zal zelf eerst dat eten moeten hebben voor ik het aan jou kan geven! Zo gaat het ook met liefde. Je kunt pas echt onvoorwaardelijk van iemand houden als je dat ook van jezelf doet! Heb je geen liefde voor jezelf, dan zal je (onbewust) jouw verlangens spiegelen bij de ander. Je verwacht dat de ander jou de liefde geeft die jij mist voor jezelf. Je zoekt bij hem of haar de bevestiging die je jezelf niet kan geven. Natuurlijk kan je dan ook nog wel echt om de ander geven. Maar je stelt wel eisen aan hem/haar, die eigenlijk helemaal niet bij die ander thuis horen. Ik hou van jou maar dan moet jij wel mij het gevoel geven dat ik ertoe doe. Ik hou van jou maar dan moet jij wel iedere avond mijn handje vasthouden zodat ik me geliefd voel. Ik hou van jou maar dan moet jij wel tegen iedereen zeggen hoe mooi ik ben…enz. Terwijl echt houden van de ander zou kunnen (moeten) zijn dat je om die persoon geeft om wie hij of zij is en niet wat jij van hem of haar maken wilt. Hou je dus van hem/haar om die persoon zelf of om dat wat jij ontvangen wilt? Egoïstisch, die zelfliefde? Echt niet! Zelfliefde is ook iets totaal anders dan jezelf hoger, beter of mooier vinden! Eigenlijk zorgt zelfliefde ervoor dat je de bevestiging van anderen niet nodig hebt, je jouw kracht niet uit hun daden hoeft te halen. Roddelen (om maar een voorbeeld te geven), een ander naar beneden halen e.d. om je zelf beter te voelen hoeft dus niet meer!

Waarom zelfliefde voor jezelf goed is

En voor jezelf? Door zelfliefde zal je leven een stuk aangenamer worden. Dat vervelende kritieke stemmetje in je hoofd zal je beter kunnen weerstaan, je zult je eigen daden als een goede vriendin kunnen beoordelen (je zult dus milder voor jezelf zijn), je lekkerder in je lichaam voelen en je zelf dus gewoon veel prettiger voelen. Meer zelfvertrouwen krijgen is een logisch gevolg hiervan. En andersom…

 


Hou jij van jezelf? Signalen dat je het NIET doet

Weet je niet zo goed of je wel of niet van jezelf houdt? Vraag jezelf eens de volgende dingen af:

·        Leg je wakker van dat negatieve stemmetje in je hoofd?

·        Ben je strenger voor jezelf dan voor je beste vriendin?

·        Je weet eigenlijk niet zo goed wat je wilt bereiken

·        Je durft geen nieuwe uitdagingen aan te gaan

·        Je laat anderen altijd beslissen, wie ben jij om de keuze te maken?

·        Je doet niks liever dan klagen over jezelf (of over anderen: want dan ligt het tenminste niet aan jou…)

·        Je durft jezelf niet echt aan te kijken in de spiegel, zonder commentaar op jezelf te geven

·        Je durft een ander niet recht in de ogen te kijken…

·        Je anders voordoen om erbij te horen

·        Je pest anderen! Pestgedrag is vaak gedrag uit onzekerheid. En onzekerheid is echt wel een vorm van niet van jezelf houden! Kom op, wees lief voor die ander én voor jezelf!

·        Je wilt eigenlijk nergens echt voor gaan, want je hebt de overtuiging dat het toch niet goed zal komen

·        Je denkt vooral in termen als ‘Ik ga toch dit of dat NIET redden’ of ‘Ik ben NIET goed genoeg’. Of zelfs zaken als ‘Ik BEN een looser’. Hoewel je brein het woordje NIET al snel vergeet, voelt de rest van je lichaam echt wel aan dat het niet goed bedoeld is… Praat dus positief, waarbij je het woordje NIET dus weglaat. Dan is zowel je brein als de rest van jou gelukkig! ‘Ik ben mooi, ik ben goed, ik ben lief…Ik red mijn dieet’. Het wordt nog mooier als je ook willen en zullen vervangt door een vorm van het werkwoord ‘zijn’. Zo is het niet een vage opmerking meer, maar is het ook echt zo!

 

Hoe kan je wel van jezelf gaan houden?

Alles leuk en wel, maar wat kan je eraan doen om wél van jezelf te gaan houden? Probeer rustig aan dingen uit.

·         Zoals gezegd door jezelf positief toe te spreken, met gebruik van ‘Ik ben…’

·         Kijk in de spiegel en benoem dingen aan jezelf die je wel mooi vindt. Probeer dit ook echt zo te voelen

Zie hoe mooi jezelf bent! Maak geen monster van jezelf, want dat ben je niet!


·         Geef wel je eigen mening

·         Maak keuzes zelf en laat ze niet door anderen opgelegd worden

·         Gun jezelf nieuwe kansen

·         Geen idee wat je leuk vindt? Wat echt bij je past? Blader eens ouderwets door tijdschriften heen en knip uit wat je inspireert. Wie weet wat daaruit komt!

·         Denk eens terug aan wat je als kind leuk vond! Toen was je nog minder door anderen en door het leven zelf beïnvloedt. Dus lagen je interesses veel meer bij je eigen ikje. Uiteraard was de invloed van ouders toen wel behoorlijk aanwezig, maar wie weet: ga gewoon weer eens tekenen, wat je toen graag deed. Of pak je sport weer op. Of misschien weet je nog wat je als kind graag wilde worden?

·         Volg je hart! Voelt iets niet goed? Doe het niet! Voelt iets goed, maar zegt je hoofd dat het niet kan? Kijk eens of je die bezwaren kan verklaren en of ze ook echt zo zijn. Direct bij alles denken dat het toch niks wordt is geen instelling waar je verder mee komt én waar je dus jezelf tekort mee doet

·         Blijf jezelf! Vaak word je er alleen maar mooier door gevonden!

·         Volg een leuke cursus, bijvoorbeeld op het gebied van zelfvertrouwen,  die je op weg helpt! Of bezoek een workshop of een coach. Jij bent zeker die investering waard!



 afbeeldingen via Pixabay

Reacties